Satranç taşları
Satranç taşları, satranç oyununda kullanılan simgelerdir. İki oyuncunun taşlarını birbirinden ayırabilmek için taşlar koyu ve açık renk (genellikle siyah ve beyaz) olmak üzere iki renktedir. Her oyuncunun başlangıçta 16 taşı vardır:
- 1 Şah
- 1 Vezir
- 2 Kale
- 2 Fil
- 2 At
- 8 Piyon
Taşların hareketi
Taş |
Hareket |
Şah |
Çapraz, düz, ileri ve geri yâni her yöne sadece bir kare giderek taş alır. Bütün oyun şah üzerine kurulmuştur. Şahını kaybeden oyuncu, oyunu kaybeder. |
Vezir |
Boş olan karelere ileri, geri, sağa, sola ve çapraz hareket ederek önündeki taşı yer. Yâni istediği yöne istediği kadar gidebilir. Satranç oyunun en önemli taşıdır. |
Kale |
İleri, geri, sağa ve sola istediği kadar gidebilir. Önündeki taşı alır. Kale, bulunduğu hattın üzerinde hareket yönünde rakibe ait ilk taşı almak potansiyeline de sâhiptir. |
Fil |
İleri ve geri çapraz gider ve istediği kadar gider. Fillerin biri dâimâ beyaz, diğeri dâimâ siyah karelerde hareket eder. |
At |
L çizerek ilerler ve taşı alır. Satranç oyununda taşların üzerinden atlayarak, ilerleyen tek taştır. L şeklinde geri de gidebilir. tam l şeklinde 8 yöne gidebilir |
Piyon |
Piyonlar önlerinde taş bulunmadıkça, ileriye doğru ve düz olarak ilerlerler. Piyonlar açılışta (ilk hamlelerinde) isterlerse iki kare ilerleyebilirler. Bu hareketlerinde geldikleri karinin sağında ya da solunda karşı tarafın bir piyonu varsa hemen arkasından gelen hamlede çift gitmiş bu piyonu sanki bir kare gitmiş gibi geçerken (Fr. en passant) çapraz alabilir. Piyonlar ileriye doğru tek kare çapraz olarak diğer taşları alabilirler. Sekizinci sıraya ulaşan piyonlar oyuncunun istediği herhangi bir taşa (Şah hâriç) terfi ederler. Bu taş genellikle en güçlü taş olan Vezir olur. |
Taşların puan değerleri ;
(Şah) [Puan Yok]
(Vezir) [9 Puan]
(Kale) [5 Puan]
(Fil) [ 3 Puan]
(At) [3 Puan]
(Piyon) [1 Puan]
Bu taşlar oyun başında satranç tahtasına dizilirken belirli kurala göre dizilir.
Örnek Dizilim;
|